Crash course sociaal-liberalisme

Wil jij in vier avonden meer leren over de ins en outs van het sociaal-liberalisme en hoe je dit in de praktijk brengt? Heb je politieke aspiraties en ben je benieuwd naar wat daar allemaal bij komt kijken? Of ben je gewoon geïnteresseerd in waar een partij als D66 nou precies voor staat? Misschien is de “Crash course” sociaal-liberalisme iets voor jou!

In vier bijeenkomsten word je bijgespijkerd over de vijf richtingwijzers van D66, de uitdagingen van de toekomst en hoe een sociaal-liberaal hier tegen aan zou kunnen kijken op landelijk, regionaal en lokaal niveau. Na de theorieavonden leer je op de vierde avond hoe je de standpunten van D66 op een duidelijke manier kan verdedigen en uitleggen.

Het programma ziet er als volgt uit:

Avond 1: De vijf richtingwijzers – Waar staat D66 voor?
Tijdens de eerste avond maak je kennis met de grondbeginselen van het sociaal-liberalisme en met de vijf richtingwijzers die D66 op basis van dit gedachtegoed heeft opgesteld.

Avond 2: Vertaling van je standpunten naar een verkiezingsprogramma
Tijdens deze avond gaan we aan de slag met een aantal actuele thema’s en probeer je jouw sociaal-liberale standpunt te bepalen aan de hand van het sociaal-liberale gedachtegoed en de vijf richtingwijzers van D66.

Avond 3: Hoe vertaal je het sociaal liberalisme naar de lokale politiek?
De derde avond brengen we een bezoek aan het stadhuis van Enschede en maken we kennis met enkele D66-raadsleden. Met welke thema’s krijgen zij te maken en hoe gebruiken zij de richtingwijzers bij het maken van hun politieke keuzes?

Avond 4: Debatteren – Hoe breng je je standpunten zo effectief mogelijk over?
Op de vierde avond leer je hoe je je standpunten zo duidelijk en overtuigend mogelijk over kan brengen. Je leert de basisbeginselen van het debatteren, waarna je aan de hand van een aantal stellingen in debat gaat.

De Crash course biedt, naast een gedegen basis- en praktijk kennis, ook een mooie start voor verdere vrijwilligersactiviteiten binnen D66. Kortom: een must voor elk nieuw of toekomstig D66-lid, of voor wie zijn kennis over het politieke gedachtegoed wil opfrissen of wil leren inzetten in de praktijk.

Interesse?
De cursus zal eind mei/begin juni van start gaan, de exacte datums volgen nog. Lijkt het je leuk om mee te doen? Meld je dan hieronder aan voor de interesselijst. Voor vragen kun je mailen naar bestuur@d66enschede.nl

Laatst gewijzigd op 28 april 2019