vrijdag 12 april 2019

D66 stelt vragen over vaccinatiegraad

Steeds vaker kiezen ouders er bewust voor hun kind niet in te enten. Als minimaal 95% van de Nederlandse kinderen is ingeënt tegen ernstige ziekten, is de kans op verdere besmetting en uitbraken heel klein. Maar de afgelopen jaren is de vaccinatiegraad in Nederland onder dat veilige niveau gekomen.

Vaccinatiegraad in Enschede

In Enschede lag de vaccinatiegraad in 2018 op 92,3%. In 2017 lag de vaccinatiegraad nog op 93,9%. Onder schoolkinderen (10 jaar) ligt de vaccinatiegraad zelfs nog iets lager op 91,5% voor volledig afgesloten DKTP en 91,7% voor volledig afgesloten BMR. Deze percentages waren in 2017 nog 93,6% (DKTP) en 93,3% (BMR). Onder de adolescenten (14 jaar) heeft 40,6% de HPV volledig afgesloten, ook dit percentage zouden wij hoger willen zien. We zien de afgelopen jaren een duidelijke daling van de vaccinatiegraad.

D66 Enschede wil de vaccinatiegraad in Enschede minimaal 95% houden, omdat dit de beste garantie tegen besmetting is. Er zijn ernstige gevolgen mogelijk zoals het overlijden van kinderen of levenslange schade. Omdat een niet-gevaccineerd kind risico’s voor de gehele groep kinderen met zich meebrengt vinden wij dat de gemeente zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Er heerst momenteel onrust onder ouders, wij willen hen graag gerust kunnen stellen en een gezonde en veilige omgeving voor hun kinderen kunnen bieden. Wij vinden dat alle ouders een weloverwogen beslissing moeten kunnen nemen en daarom goed op de hoogte moeten worden gebracht van de risico’s van niet-vaccineren.

Vragen aan het college

Iris Rutjes stelt de volgende schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders van Enschede:

• Deelt het college de mening dat de vaccinatiegraad in Enschede weer omhoog moet?
  • Hoe gaat het college werken aan een verhoging van de vaccinatiegraad in Enschede
  • Welke maatregelen is het college bereid om te nemen ter bescherming van de
    gezondheid van de Enschedese kinderen?