woensdag 7 november 2018

Extra geld voor arme gezinnen met kinderen

De gemeenteraad was van plan deze maand te besluiten een hogere inkomenstoeslag te geven aan arme gezinnen met kinderen. Dat is hard nodig. Het NIBUD heeft berekend dat gezinnen met twee kinderen van 14 en 16 wel 120 euro per maand tekort komen. D66 heeft vorig jaar al voorgesteld de individuele inkomenstoeslag te verhogen voor gezinnen met kinderen. De gemeenteraad wilde dat toen niet. Nu stelt het college voor de toeslag voor heel 2018 te verhogen met 130 euro per jaar per kind ouder dan 12 jaar. Per jonger kind is de stijging de helft daarvan. D66 Enschede is heel blij dat deze gezinnen nu wél een steuntje in de rug krijgen.

Ook met meer dan bijstand komen gezinnen geld tekort

Maar D66 mist een tegemoetkoming voor gezinnen met kinderen die een hoger inkomen hebben dan bijstandsniveau. Want volgens NIBUD komen gezinnen met een hoger inkomen óók geld tekort. Bij 110 en 120 procent van de bijstand komen gezinnen met oudere kinderen iedere maand respectievelijk 90 en 50 euro tekort. Daarom heeft D66 met steun van heel veel partijen voorgesteld het besluit niet maandag 12 november al te nemen. We willen eerst met de wethouder bespreken of we niet ook een inkomenstoeslag kunnen invoeren voor de andere gezinnen met tekorten. Vanzelfsprekend zal dan in 2018 de toeslag voor gezinnen met oudere kinderen op bijstandsniveau met minder dan 130 euro per kind stijgen. Volgende maand weten we meer.