zondag 10 december 2017

Succesvolle bijeenkomst maatschappelijk middenveld met Medy v/d Laan en opleidingsaanbod

Op dinsdag 28 november 2017 was Medy van der Laan in Enschede om met ons te spreken over het maatschappelijk middenveld. Ook waren aanwezig Korrie Louwes van landelijk bureau en Frank Seine van opleidingsinstituut Avicenna die een opleidingsaanbod presenteerde.

Effectief impact hebben in maatschappelijk middenveld netwerk

Is het old boys netwerk nog van deze tijd? Medy van der Laan denkt van niet. Netwerken zijn van alle tijden, maar de samenstelling en de manier waarop netwerken worden ingezet veranderen wel. Een nieuwe generatie staat op. De manier waarop het netwerk kan worden benut om toezichthouder te worden in het maatschappelijke middenveld verandert.

Om netwerken effectief te gebruiken en impact te hebben, is meer nodig dan een groot aantal mensen die je kent. Zo denkt Medy dat authenticiteit, het volgen van je innerlijke kompas, niet meer weg te denken is in de veranderde rol van toezichthouder in het maatschappelijk middenveld. En ja, Medy is er van overtuigd dat je het kunt leren. Tegelijkertijd is het van belang de volgende 5 elementen die belangrijk zijn te herkennen en erkennen op basis waarvan je ‘gevraagd wordt’:

1. een goede relatie
  2. onderlinge loyaliteit
  3. de kwaliteit die je meeneemt
  4. beschikbaarheid
  5. en – last but not least – toeval en geluk, “being at the right place at the right moment”.

Opleidingsaanbod oriëntatie toezichthouder

Korrie Louwes sprak met ons over de pilot die gaat lopen in samenwerking met opleidingsinstituut Avicenna. Dit zal een tweedaagse verdiepende oriëntatie training zijn. Franks Seine presenteerde vervolgens wat Avicenna al doet qua trainingen voor toezichthouders in diverse sectoren. Zie hier voor meer informatie over de oriëntatiesessie “Goed Toezichthouderschap”.