donderdag 30 november 2017

Simpelweg foute bevoorschotting

Muntgeld en portemonnee door Christoph Scholz

Mensen kunnen een voorschot op een aangevraagde bijstandsuitkering krijgen. In Enschede deden we dit op een verkeerde manier.

Rapport Ombudsman

Op 4 oktober verscheen het rapport “Behoorlijke bijstand” van de Nationale Ombudsman. Ik las dit toevallig en ontdekte relevante uitspraken over bevoorschotting. Toen heb ik vragen gesteld omdat ik vond dat we dit als gemeenteraad moeten bespreken. In die vragen kun je lezen hoe D66 op dat moment dacht over de letter en de geest van de wet. Ik zal dat niet herhalen, want op 19 oktober 2017 bracht de Rekenkamer van de gemeente Enschede een degelijk rapport uit.

Rapport Rekenkamer

Het wettelijk kader blijkt heel duidelijk uit het Rekenkamerrapport van Regioplan. De letter én de geest van de wet zijn het onder voorwaarden automatisch bevoorschotten van een uitkeringsaanvrager binnen vier weken. Daarmee is volstrekt duidelijk wat de praktijk op Werkplein moet zijn. Maar het college bleef  in zijn reactie en beantwoording wat mij betreft teveel hangen in het verleden. “We passen de bevoorschotting aan, maar onze manier was toch echt beter,” proefde ik helaas in deze documenten. Dus heb ik in de Stedelijke Commissie op 27 november 2017 om een reflectie gevraagd van wethouder Welman.

Wethouder erkent fouten in bevoorschotting

De wethouder gaf volmondig toe dat het fout was om een andere praktijk van bevoorschotting te hebben dan de bedoeling van de wet is. Hij gaf aan dat dit kwam door het advies van deskundigen en de drang om maatwerk te leveren. Ikzelf denk dat het simpeler zou kunnen liggen. De verplichte automatische bevoorschotting is per 2007 in de wet beland. Dit was tegen de zin van de gemeenten. Minstens de helft van de gemeenten heeft deze wetswijziging genegeerd en daarna sloegen de ambtenaren hier geen acht meer op. Immers, de collega’s doen het ook al jaren zo. De wethouder bevestigde dat het wel eens zo simpel zou kunnen zijn gelopen. Simpelweg fout dus.

Enschede voorop en nu verder

Daarmee is voor D66 de kous af. Onze bestuursstijl kenmerkt zich door het erkennen en leren van je fouten. Nu de wethouder overstag is, kunnen we verder. Daarmee zijn we zowat de eerste gemeente in Nederland die een foute bevoorschotting repareert.