dinsdag 31 oktober 2017

D66 wil betaalbaar Muziekkwartier

Muziekkwartier Enschede

D66 zet zich in voor een Muziekkwartier dat optimaal gebruikt wordt door culturele instellingen. Dat vereist misschien gesleutel aan de financiering van dit gebouw.

Vele huurders in het Muziekkwartier

Het Muziekkwartier wordt gebruikt door het Wilminktheater, poppodium Atak, Kaliber kunstenschool, ArtEZ conservatorium, het Orkest van het Oosten en de Nationale Reisopera. Een aantal jaren geleden zijn de huurprijzen voor deze organisaties bevroren. Want anders konden deze culturele instellingen de huur niet meer betalen aan de gemeente Enschede.

Gebruik van Muziekkwartier is nu te duur

Simpel gezegd zijn de bouwkosten, onderhoud en gebruik van het gebouw te duur voor de gebruikers. D66 wil dit probleem oplossen. Zodat de culturele instellingen zich kunnen richten op cultuur.

Meer gebruik maken van het Muziekkwartier

Wethouder Jeroen Hatenboer heeft een goed idee: laat de bibliotheek verhuizen naar het Muziekkwartier. En de culturele huurders zelf hebben een plan voor een gezamenlijke ingang aan het Wilminkplein. Deze plannen maken dat het gebouw Muziekkwartier beter te gebruiken valt. En daarmee valt de huur beter te betalen. Maar D66 weet dat we er dan nog niet zijn.

Wat is nog nodig voor een probleemloos Muziekkwartier?

Dus hebben D66-raadsleden Martijn Braber en Vic van Dijk voor de zomer een amendement geschreven. De raad heeft hiermee ingestemd en zodoende maakt de wethouder snel duidelijk wat nodig is voor een probleemloos Muziekkwartier. Inmiddels is de financiering van het Muziekkwartier na de zomer nog een keer besproken in de gemeenteraad en organiseert de wethouder 8 november 2017 een bijeenkomst. Daar wordt samen uitgezocht hoe groot het probleem met de huur van het Muziekkwartier nog is. Dat geeft de politieke partijen dan ook de mogelijkheid om voorstellen te doen voor de oplossing ervan. Zodat de cultuur niet met huurprijzen, maar met cultuur aan de slag kan.