donderdag 20 april 2017

[Agenda] Steunfractiebijeenkomst: Treinverbinding Munster-Zwolle

spoorverbinding

D66 Enschede maakt zich hard voor de bereikbaarheid van en in Twente. Want met een betere bereikbaarheid groeien de arbeidsmarktregio en mobiliteit waardoor inwoners makkelijker een baan vinden en wordt Twente een aantrekkelijker vestigingslocatie voor bedrijven. Sinds 2014 is de huidige coalitie zich volop gaan richten op het Duitse achterland, zowel in het aantrekken van Duitse consumenten en bedrijven als het vergroten van de arbeidsmobiliteit over de grens. Zo proberen wij de cirkel om Enschede groter én rond te maken.

Enschede is het knooppunt tussen de treinen naar het westen van Nederland en de trein naar Munster. Vanuit de gedachte dat betere bereikbaarheid binnen de cirkel om Enschede belangrijk is, zou het goed zijn als de trein vanuit Munster door zou rijden naar Zwolle. Echter, er zijn veel technische en financiële uitdagingen die dit belemmeren. Toch is het zeker niet onmogelijk getuige de zojuist opgeleverde verbinding tussen Düsseldorf en Arnhem. Ruud de Jong en Mario Genot van Ingenieursbureau Movares nemen ons vanavond mee in de achtergronden, mogelijkheden en onmogelijkheden. Wat zouden Enschede, Twente, Overijssel en Nordrhein-Westfalen moeten doen om dit mogelijk te maken, en vooral wat zou zo’n verbinding opleveren.

20.00 uur  Opening voorzitter Steunfractie
20.05 uur Politieke introductie fractielid Gertjan Tillema