dinsdag 20 december 2016

Dossier duurzaamheid: Enschede wekt op, en nu?

Het kan je niet ontgaan zijn, de posters en de vele berichten via de sociale media over de campagne Enschede Wekt op. Een campagne van de Gemeente Enschede, partners en u inwoner van de stad om met elkaar te praten over één van de grootste maatschappelijke vraagstukken van deze tijd: duurzame energie opwekken.

Het doel

Voor velen is het al duidelijk: we moeten zuiniger omgaan met energie. De urgentie van duurzaamheid hebben we in beeld. Is de fossiele brandstof dan zomaar ineens op?

Nee, daar kunnen we nog ongeveer 200 jaar mee verder, maar doordat we hier aanspraak op maken komen er meer en meer koolstofdioxide in de atmosfeer. Het gevolg daarvan is opwarming van de aarde iets waar vele landen nu al wat van merken. Landelijk is daarom het doel om 14% van alle energie duurzaam op te wekken in het jaar 2020. Enschede had al eerder haar doelen geformuleerd naar een realisitische opgave voor haar stad: 12% duurzame energie in 2030. Dit klinkt allemaal nog wat abstract, daarom uitgedrukt in wind,- en zonenergie: 19 windmolens of 114 hectare zonnepanelen.

19 windmolens of 114 hectare zonnepanelen?

Nu denkt u misschien? Maar wacht, we hebben toch heel wat daken in Enschede waar zonnepanelen op neergelegd kunnen worden? Dat is natuurlijk juist, alleen ziet de Gemeente deze groei nog onvoldoende hard gaan. Er zijn nu nog maar 3300 daken gevuld met zonnepanelen. Daarbij komt dat vele daken van particulieren zijn en de overheid kan hen niet dwingen om hun dak vol te leggen met zonnepanelen. Dus, daarom moet er ook gekeken worden naar andere oplossingen. Want we wekken op dit moment 6% van de duurzame energie op in Enschede, dus we zijn er nog niet.

Enschede wekt op

De gemeente Enschede is samen met partners en inwoners een participatietraject gestart om met elkaar naar oplossingen te kijken. Ontwikkelingen liggen niet stil, er gebeurt ook al veel. Er zijn inmiddels meerdere inspiratiesessies geweest waarin de ene keer meer informatie werd gedeeld over de vorming van ons mooie historische Twentse landschap en de andere keer was er meer ruimte om met elkaar over bijvoorbeeld de Energiecoöperatie “Enschede Energie” te praten. De avonden zijn goed bezocht en bij meer animo wordt er nogmaals een ontwerpsessie gepland. De volgende bijeenkomst is gepland om woensdag 11 januari van 19.30-22.00, locatie volgt nog. Aanmelden voor deze bijeenkomst kan via info@enschedewektop.nl.

De komende tijd zal de Gemeente Enschede de informatie die zij hebben verkregen tijdens deze avonden en via de online enquete bundelen. Deze bundel met informatie wordt aangeboden aan de Gemeenteraadsleden om eind februari 2017 in een stedelijke commissie hierover met elkaar van gedachten te wisselen.

Meedoen?

Mocht u nog niet bij één van de sessies geweest zijn? We zijn natuurlijk ook benieuwd naar uw mening! Die kunt u geven door de online enquete in te vullen via deze link. U maakt ook nog eens kans om leuke prijzen!

Ideeën of suggesties mag u mij ook mailen, via a.haveman@enschede.nl