maandag 10 oktober 2016

Actuele vragen over veilig zwemmen zonder RVS

zwembad

Vanavond stelde raadslid Menno Hoeksema actuele vragen over veilig zwemmen zonder RVS. Afgelopen zondag berichtte Radio 1 dat in veel zwembaden in Nederland  de veiligheid niet in orde is. De problemen komen doordat in twee derde van de zwembaden nog roestvast staal (RVS) is gebruikt.

RVS wordt door chloordampen en warmte aangetast. Dat heeft al verschillende keren tot ongelukken geleid. In Tilburg overleed in 2011 een baby nadat een geluidsbox losliet. In Steenwijk viel eerder al het gehele plafond naar beneden. Vorig jaar publiceerde het Mulier instituut een onderzoek waarin de omvang van de problemen aan het licht kwam. Stientje van Veldhoven, Tweede Kamerlid voor D66, heeft bij de minister aangedrongen op een betere aanpak van de veiligheid in de zwembaden. Voor 1 januari 2017 moet al het RVS zijn verwijderd uit de zwembaden. De fractie van D66 Enschede vraagt zich af hoe het met de veiligheid in de Enschede zwembaden gesteld is.

1. Hoe is de inspectie in de Enschedese zwembaden geregeld? Wanneer heeft voor het laatst een veiligheidsinspectie plaats gevonden?
  2. Zijn er bij de inspecties veiligheidsrisico’s geconstateerd? Zijn die risico’s nu weggenomen?
  3. Is er op dit moment nog RVS in de Enschedese zwembaden?

Het College  heeft  na de vragen D66 toegezegd in Enschede de veiligheid in zwembaden te waarborgen door direct na verbod RVS de baden te controleren. Nu is nog niet duidelijk of er gevaarlijk RVS in de zwembaden van Enschede aanwezig is. Het duurt dus nog even, maar D66 Enschede houdt dit in de gaten.