dinsdag 12 april 2016

Hengelosestraat: van kloof naar verbinding

hengelosestraat

Eind vorig jaar kwam Peter van Roosmalen van Architectuurcentrum Twente met de vraag of we niet eens konden kijken naar de Hengelosestraat – als kans om de verbinding tussen de Universiteit en de binnenstad te versterken. Een aantal gesprekken later, met vele positieve reacties tot gevolg, gaan we er ook echt werk van maken. Hieronder lees je meer over hoe en waarom, en hoe jij mee kunt helpen!

Verbinding stad en campus

De verbinding tussen stad en campus kan en moet beter. Dat lees je al in ons verkiezingsprogramma, en vorig jaar werd het belang hiervan nog eens onderstreept door studenten van UT en Saxion in hun Studentenmanifest. De fysieke en ook symbolische verbinding is de Hengelosestraat. Dit voorjaar wordt eindelijk ook het laatste stuk van deze weg vernieuwd. Maar nog steeds is de Hengelosestraat vooral een kloof tussen stad en campus, in plaats van een sterke verbinding. Het is hoog tijd dat we gaan nadenken over hoe we deze verbinding écht gaan maken. Wij zijn dan ook heel blij dat het Architectuurcentrum Twente hier nu het initiatief in neemt!

Broeinest aan de rand van Enschede

Halverwege de Hengelosestraat, aan de rand van Enschede, ligt de meest ondernemende universiteit van Nederland. De Universiteit Twente telt meer dan 10.000 studenten, 3.000 medewerkers en bijna 1.000 spin off-bedrijven. Het tegenovergelegen Kennispark was in 2013 al het beste bedrijventerrein van Nederland, waar nu bijna 6.000 mensen werken bij zo’n 400 bedrijven. Een echte broedplaats van innovatie waar ondernemers, studenten, onderzoekers en expats samenwerken. Een toplocatie, gelegen tussen Technology Base Twente, Hart van Zuid in Hengelo en de grootste en meest bruisende binnenstad van Oost-Nederland. Maar een goede visie op hoe we de verbinding tussen deze toplocatie en onze binnenstad kunnen slaan ontbreekt nog.

Wie (of wat) geeft richting?

De economische kracht is groot. Maar de potentie is nog veel groter. Fietsend over de Hengelosestraat rijd je nu nog door een samenraapsel van gebouwen en functies. Van meubelboulevard [klik voor Streetview] tot Kuil Nicos, van stadsprairie (het voormalige ROC) tot het Scooterpaleis, van garage Kroonband tot Novelli Bruidsmode. Er zit geen richting in. En dat is zonde, want dit gebied heeft juist de potentie om uit te groeien tot een plek waar ondernemers, onderzoekers, studenten en expats samen komen om te wonen, elkaar te ontmoeten, te werken en te leven. Midden tussen stad en campus. Immers, niet de stenen maar de mensen maken de verbinding!

Inspiratie en verbeelding

Met het Architectuurcentrum Twente roept D66 Enschede daarom op om, samen met de stad, richting te geven aan de Hengelosestraat. De gemeente heeft ondertussen toegezegd om een verbeeldingsboekje te laten maken. Geïnspireerd op de succesvolle boekjes van Andre Beumers over de Enschedese Binnenstad is dat een mooi begin om in beeld te krijgen hoe de Hengelosestraat kan worden als we er gezamenlijk richting aan geven.

Samen met de stad

Het past niet in de D66-stijl om de overheid te laten bepalen hoe de Hengelosestraat te ontwikkelen. Nee, wij willen juist de stad, de inwoners, ondernemers en ontwikkelaars de ruimte geven om met goede ideeën te komen die we samen tot plannen kunnen smeden. Daarom zullen wij de komende tijd diverse mensen aan het woord laten over hun ideeën voor een bruisende Hengelosestraat.

Heb jij goede ideeën? Mail ze naar martijn.braber@d66enschede.nl en blijf op de hoogte!