dinsdag 16 februari 2016

D66 wil af van scooters in het centrum

Scooters

Dagelijks rijden veel scooters en brommers, vaak met hoge snelheid, door de winkelstraten van Enschede en langs de terrassen op de Oude Markt. Volgens binnenstadsbewoners is het de grootste bron van overlast in het centrum. En al is de binnenstad voor scooters en brommers al jaren verboden terrein, toch blijkt het een hardnekkig probleem. D66 Enschede wil dat de gemeente werk gaat maken van het weren van scooters uit het centrum.

Overlast scooters

Je kent het wel: stop maar even met praten, want daar komt er weer een. Een scooter raast over de Oude Markt, wijkt nog net op tijd uit voor een fietser en racet op hoge snelheid één van de winkelstraten in. Bij het kleinste gaatje, schieten ze met vol gas tussen het winkelend publiek door.

Geluidsoverlast, hardrijden, onveilige verkeerssituaties, hoge CO2-uitstoot en asociaal gedrag. Dat is wat je hoort als je inwoners en bezoekers van de binnenstad vraagt hoe zij denken over scooters en brommers in het centrum. In de onlangs gepubliceerde Binnenstadsenquête geeft maar liefst 82% van de bewoners aan dat de overlast echt te groot is en brommers en scooters daarom van het stadserf geweerd moeten worden.

Een lastig probleem

Gek genoeg blijken scooters en brommers al sinds jaar en dag verboden in het centrum, zo blijkt uit navraag bij de gemeente. Maar waarom wordt er dan niets aan gedaan? Het probleem is de handhaving. De politie heeft belangrijker dingen te doen en de handhavers van de gemeente mogen geen rijdende voertuigen tot stilstand manen. Bovendien kost handhaving een boel geld, terwijl de opbrengsten van boetes direct in de Staatskas belanden. De conclusie tot nu toe blijkt dus: te weinig capaciteit, te hoge kosten en niet de goede middelen om de regels te handhaven.

Nieuwe mogelijkheden

Toch is wat ons betreft het probleem te groot om links te laten liggen. Gelukkig bieden nieuwe tijden nieuwe mogelijkheden. Veel steden in Nederland regelen hun binnenstadsverkeer tegenwoordig bijvoorbeeld met kentekenherkenning. En hier zien wij kansen. Ons systeem met beweegbare palen is verouderd, en met deze camera’s kun je gemakkelijk handhaven wie er wel en niet in de binnenstad mogen komen. Het lijkt een ideale manier om scooters en brommers uit de binnenstad te weren.

Vanavond zal ik in Stadsdeelcommissie Centrum dan ook aan de wethouder vragen om deze mogelijkheden te onderzoeken. Hopelijk kunnen we met een dergelijk nieuw systeem direct ook iets doen aan al die vrachtwagens in de binnenstad.