woensdag 10 juni 2015

Studenten, laat jullie stem horen! (Gaat over bier)

Studenten, via deze weg hebben we een vraag aan jullie. Aanstaande maandag wordt door de gemeenteraad gesproken over het schrappen of versimpelen van een hele rij regels. Eén daarvan gaat over de sluitingstijden van de horeca in de Enschedese binnenstad en juist over dat deel in het raadsvoorstel horen we graag jullie mening. Platgeslagen wordt de keuze gemaakt tussen ‘open tot 4:30/5:00/5:30 uur’ en ‘vrije sluitingstijden’.

Een beetje toelichting

Op het moment is het zo dat horecaondernemers (ook bijvoorbeeld de Pakkerij) in principe tot 00.00 uur geopend mogen zijn. Als ze langer open willen, dan kan daar een vergunning voor worden aangevraagd. Afhankelijk van de plek in de stad en dag van de week is die eindtijd dan 2:00, 4:30, 5:00 of 5:30 uur. Die vergunning wordt in de praktijk al jaren aan nagenoeg iedereen toegekend. Daarmee hebben we dus een behoorlijk zinloze regel, waar de gemeente graag van af wil. En dat willen de ondernemers ook, dat deel is dan ook niet het punt waar de discussie over gaat.

Vrije sluitingstijden

Omdat het college van B&W graag meer verantwoordelijkheid en vrijheid bij de stad legt, is in een eerste voorstel aan de raad gesproken over het volledig vrijlaten van sluitingstijden. Zo kunnen horecaondernemers zelf beslissen wanneer ze hun deuren willen openen en wanneer ze gesloten willen zijn. Maar daar is de nodige weerstand tegen gekomen. Zowel de politie als de horecaondernemers zien vrije sluitingstijden niet zitten. De politie is bang dat er meer inzet nodig zal zijn in de uren dat zaken langer geopend zijn, terwijl de horecaondernemers aangeven bang te zijn voor een soort wedloop in openingstijden. Het gevolg van deze zienswijzen is dat het college het voorstel aan de raad heeft aangepast en nu alleen de vergunning af wil schaffen. Als de raad het voorstel overneemt, dan blijven de sluitingstijden dus zoals ze nu zijn.

Studenten niet gehoord

Er is naar veel mensen geluisterd: de politie, de horecaverenigingen SHOE en VHSE en een hele rij andere betrokkenen. Maar in het lijstje mist een belangrijke groep: STUDENTEN! Daarom willen we graag jullie mening horen, zodat die meegenomen kan worden in de besluitvorming. Je kunt stem op veel manieren laten horen. Allereerst is ook de Student Union naar jullie mening op zoek. Daarnaast kunnen jullie een reactie per mail of per telefoon richten aan Gertjan Tillema. Als dit bericht je bereikt via Twitter of Facebook, is een reactie via die weg ook prima. En voor die mensen die alleen maar op een knopje willen drukken hebben we een poll:

[yop_poll id=”3″]