vrijdag 1 mei 2015

Horecaondernemers: draag ook bij aan de PUB-ploeg

Recent ontvingen we het bericht dat er bezuinigd zou worden op de PUB-ploeg, de Preventie Unit Binnenstad. De ploeg grijpt in bij beginnende opstootjes en problemen tijdens uitgaansavonden, om zo erger te voorkomen. Eerder hebben de horecaondernemers en de politie zich zeer positief uitgelaten over de werkwijze en de resultaten die de PUB-ploeg levert en hebben er meermaals op gehamerd dat de PUB-ploeg moest blijven. Mede hierom heeft de gemeenteraad besloten om het bedrag voor de PUB-ploeg, 50.000 euro per jaar, ook voor 2015 beschikbaar te stellen.

10.000 euro

Maar daarbij is wel aangegeven dat ook de horeca een duit in het zakje moest doen. Want niet alleen Enschede heeft baat bij een plezierig en veilig uitgaansgebied, ook de horecaondernemers zelf doen hier hun voordeel mee. Om de PUB-ploeg twee nachten per week de straat op te krijgen, is een bedrag van 60.000 euro nodig. Enschede betaalt hier zoals aangegeven 50.000 euro voor en met de VHSE is afgesproken dat zij de resterende 10.000 euro bij zou dragen.

Kunnen rekenen op elkaar

Maar naar nu blijkt, komt de VHSE haar deel van de afspraak niet na, met als gevolg dat de PUB-ploeg of minder nachten, of minder uren per nacht zijn werk kan doen. Uit de beantwoording van het college op vragen die D66 hierover stelde blijkt dat we als politiek de VHSE niet kunnen dwingen alsnog te betalen. Maar dat is ook helemaal niet de manier waarop we om willen gaan met een belangrijke partner in de stad. We willen gewoon dat we kunnen rekenen op elkaar: ondernemers op de gemeente, maar de gemeente ook op de ondernemers.

Samen optrekken

Dat we tegenwoordig te maken hebben met twee horecaverenigingen die in feite dezelfde belangen hebben, maakt het er niet makkelijker op. Want waarom zou alleen de VHSE moeten betalen en SHOE niet? Is het daarom raar gedacht dat de twee horecaverenigingen samen optrekken en samen met de 10.000 euro over de brug komen? Wij denken van niet. De oproep van D66 is daarom: grijp de nieuwe wind in bestuurlijk horecaverenigingsland aan om de PUB-ploeg hun werk te laten doen voor een prettig en veilig Enschede. Daar wordt iedereen beter van!