zondag 9 november 2014

D66 vraagt B&W om effectieve aanvullende inkomensondersteuning

D66 Enschede roept Burgemeester en Wethouders op om zo snel mogelijk met een totaaloverzicht van concrete vormen én maatregelen van tijdelijke aanvullende inkomensondersteuning te komen. Dan kan de Enschedese gemeenteraad de beste keuzes maken om mensen met maximaal effect vooruit te helpen in 2015.

D66 wil snel inzicht in concrete maatregelen

De gemeente Enschede wil versoberingen in tijdelijke aanvullende inkomensondersteuning doorvoeren om binnen het budget te blijven. Het College van Burgemeester & Wethouders wil hierover in gesprek met de gemeenteraad. Maar het College heeft nog geen totaaloverzicht van maatregelen gegeven. Veel zaken blijven onduidelijk in de brief aan de gemeenteraad. D66 wil dat zo snel mogelijk concrete maatregelen op tafel liggen, bijvoorbeeld voor de bijzondere bijstand en schuldhulpverlening. Zodat iedereen in de stad weet waar het om gaat. De mensen die inkomensondersteuning nodig hebben, hebben recht om te weten wat verandert per 2015!

Zoveel mogelijk mensen helpen

Zoals in augustus 2014 beschreven heeft D66 nog onvoldoende inzicht in het gebruik en de effectiviteit van iedere vorm van inkomensondersteuning. Daarom heb ik op 5 november 2014 technische vragen gesteld om zo de feiten boven tafel te krijgen. Met de feiten in de hand kunnen we de meest effectieve vormen van inkomensondersteuning toepassen. Versoberen heeft gevolgen voor de mensen. Laten we dus zorgen dat iedere euro van het budget zoveel mogelijk Enschedeërs op de springplank, uit de ondersteuning helpt. Reken maar dat veel mensen ons hard nodig hebben in deze tijden van crisis!

Ook wil D66 dat de uitkomsten van de rekenkameronderzoeken uit 2007 en 2012 nu wél worden meegenomen. Bijvoorbeeld: de informatie over inkomensondersteuning moet alle mensen die dit nodig hebben bereiken, en de ondersteuning moet aantoonbaar effect hebben voor de inwoners.

Inwoners komen uit met geld, gemeente ook

Overigens is zomaar meer geld uitgeven aan inkomensondersteuning geen optie voor D66 Enschede. Zonder aanpassingen komen wij zelf in de schulden, dan nemen wij niet de verantwoordelijkheid die we van alle inwoners vragen. De gemeente verwacht dat iedereen zijn huishoudboekje op orde heeft, dus laat de gemeente dan zelf ook haar huishoudboekje op orde hebben.

Ongeacht je inkomen verwachten we dat je uitkomt met je geld. Het kan zijn dat je door bijzondere omstandigheden buiten je schuld om, in de schulden komt. D66 vindt dat we je dan van ons gemeenschappelijke geld moeten ondersteunen. We helpen je dan om de situatie op te lossen én te voorkomen, zodat het jou niet nog een keer gebeurt. Dát is de springplank die de inkomensondersteuning moet zijn. Mocht je na hulp toch door je eigen schuld in de schulden komen, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de oplossing. Wel zo eerlijk.