vrijdag 15 augustus 2014

Waarom hebben we armoedebeleid?

Armoedebeleid biedt inwoners van Enschede die het even financieel niet redden tijdelijke ondersteuning. Hiermee helpt de gemeente inwoners met acute geldproblemen met als doel weer op eigen benen te staan. Wij, D66, zien armoedebeleid als een springplank. Een springplank die inwoners helpt om actief te blijven in de samenleving.

Geen geld en plotseling gaat de wasmachine stuk

Naar schatting achtduizend mensen in Enschede komen noodgedwongen rond van een bijstandsuitkering of een laag inkomen uit werk. Door individuele, ongelukkige omstandigheden is dit inkomen niet altijd genoeg. Als bijvoorbeeld de wasmachine plotseling kapot gaat, dan heb je per direct een nieuwe nodig. Of je zoon heeft een fiets nodig, of je dochter wil ook meedoen bij de voetbalclub. Het kan zijn dat je zoiets niet betalen kunt. D66 wil dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Dat is goed voor de mensen zelf, het geeft de kans jezelf te ontwikkelen. En voor de samenleving is het goed dat iedereen zich ontwikkelt en zijn steentje bijdraagt.

Armoedebeleid als springplank

De gemeente Enschede helpt inwoners in zulke gevallen door ze tijdelijk financieel te ondersteunen. Dit noemen we armoedebeleid. Denk hierbij aan voorzieningen als bijzondere bijstand, stichting Leergeld, Fonds Bijzondere Noden, de Voedselbank en de Kledingbank.

Je kunt het armoedebeleid als een springplank zien. Het helpt mensen die financieel even niet kunnen meekomen in de samenleving om snel terug te komen. De gemeente levert in dat geval bijvoorbeeld (geld voor) een wasmachine of een fiets, dat is de spreekwoordelijke springplank.

Een springplank op maat

Ieder individu en iedere situatie is anders. Daarom kijkt de gemeente per geval welke oplossing het beste werkt: een springplank op maat. In het ene geval is een nieuwe wasmachine het beste, in het andere geval is reparatie beter. Dit betekent ook dat de gemeente kritisch kijkt of iemand in aanmerking komt voor ondersteuning. Deze is namelijk bedoeld voor de mensen die het echt nodig hebben.

D66 wil met het armoedebeleid mensen positief benaderen. Ondersteun, zodat mensen vertrouwen krijgen dat ze in de toekomst zelf in meer inkomen kunnen voorzien.