zondag 14 februari 2010

Avance = vooruitgang

Kandidaat-raadslid Jasper Kerkwijk schrijft dat Oikos ooit een wijk was met potentie, met een visie, een duurzame visie. Nu is Oikos niet geworden wat het moest worden en enigszins achterhaald. Uitgangspunten zijn onvoldoende stand gehouden en stand der techniek van vandaag bieden vele nieuwe mogelijkheden. D66 Enschede wil daarom opnieuw nationaal voorop gaan lopen met een duurzame woonwijk in bestaand stedelijk gebied, de wijk ‘Avance’. Apeldoorn heeft bijvoorbeeld ‘Groot Zonnehoeve’, waar warmtepompsystemen worden toegepast. Heerhugowaard heeft ‘Stad van de Zon’, waar op grotere schaal zonne-energie wordt opgewekt. D66 Enschede wil een experiment waar alle beschikbare technieken van vandaag en morgen samenkomen. Warmtepompsystemen in huizen, zonnepanelen op daken, particuliere windmolens, optimale isolatie, toepassing van duurzame bouwmaterialen, huizen die meedraaien naar de stand van de zon, elektrische auto’s in de wijk, slimme energiemeters in woningen, alles samenvoegen en laten zien dat het mogelijk is. België heeft bijvoorbeeld ‘De Hoverije’ in Ertvelde, een nul-energieproject. Delen van wat we in Oikos wilden bereiken zie je daar terug, maar ze gaan verder. Drenthe bouwt aan ‘Nieuwe Stukken’ in Vries, welke klaar moet zijn in 2012. En internationaal zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden. Hoofdzaak is wel dat de gemeente niet betaalt maar het mogelijk maakt. Vaak is regelgeving het grootste obstakel om duurzame initiatieven te laten groeien. De wil van de markt en de consument is er wel. De meeste partijen in Enschede streven in hun programma na dat er een ‘aansprekend gebouw’ moet komen die de mogelijkheden van duurzame technieken laat zien. Zeg maar een moderne versie van het Huis van de Toekomst. D66 Enschede wil veel verder. Enschede was ooit met Oikos vooruitstrevend in Nederland. D66 Enschede heeft een visie om dat weer te worden. Op kleine schaal door huizenbezitters in Enschede die bereid zijn hun bestaande huizen naar een hoge energieklasse te brengen te belonen met korting op hun OZB. Op middelgrote schaal door dus een start te maken met Avance, de woonwijk van deze eeuw in bestaand stedelijk gebied. Op grote schaal door een Euregionaal experiment te starten waar we duurzame energiebronnen, zoals windparken en zonne-energiecentrales, integreren op het bestaande energienet. Door dit soort zaken te stimuleren, ben ik ervan overtuigd dat we hier economisch ook beter van worden. We worden minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de kennis die we opbouwen, kunnen we exporteren naar binnen- en buitenland. Daar hadden we dus gisteren al mee moeten beginnen, maar het huidige college had blijkbaar andere prioriteiten zoals het krampachtig vasthouden aan een commercieel niet haalbare luchthaven, welke niet die extra werkgelegenheid brengt die de regio nodig heeft. Enschede is voor D66 de stad van mogelijkheden. Uw stem op D66 maakt het mogelijk ons te laten bewijzen dat het anders kan.