donderdag 3 december 2009

Duurzaamheid eindigt niet in Enschede

Duo-raadslid Eelco Eerenberg pleit voor meer samenwerking als het om duurzaamheid gaat. Enschede behoort tot de gemeenten in Nederland die in de komende jaren klimaatneutraal wil worden. Een moeilijke opgave die niet zo eenvoudig gehaald zal worden. D66 heeft het onderwerp duurzaamheid hoog op haar lijstje staan en ook ik als woordvoerder besteed veel energie aan dit onderwerp, dat we moeten oppakken voor het te laat is. Een motie van D66 Enschede vorig jaar, dat een blauwdruk geeft voor een concreet duurzaamheidsbeleid, resulteerde enkele weken geleden in een goed plan van wethouder Van der Zee. Maar wat opviel in dat plan is dat we zoveel in Enschede zelf willen oplossen. Net zoals andere gemeenten alleen lijken te kijken naardit probleem alsof het een lokaal probleem zou zijn. De gedachtegang is nog te vaak dat als Enschede drie windmolens neerzet, Almelo er een en Hengelo er twee neerzetten, dat we dan duurzaam worden. Dat is misschien wel zo, maar we hebben dan ook horizonvervuiling in drie gemeenten, onbruikbare grond in drie gemeenten en zo voorts. Bovendien kun je je afvragen of een windmolen wel het best functioneert in Enschede. Waarom plaatsen we diezelfde windmolen niet op een plek waar het efficienter is? Als Twente hebben we er dan meteen minder nodig (wat ook goed voor het milieu is). Vlak over de grens in Duitsland staat een windmolenpark, op een plek waar er veel wind is en waar de problemen met horizonvervuiling of niet aanwezig zijn, of al bestaan (en dus niet verergeren). D66 denkt internationaal, dus laten we windmolens in Duitsland plaatsen of leasen. Of mee werken aan de ontwikkeling van een zonneboiler in Noord-Afrika. In Enschede alleen lossen we de problemen niet op. Zou wethouder Van der Zee wat happiger zijn op samenwerking met onze oosterburen dan zijn mede-collegeleden die over het vliegveld gaan?