maandag 27 juli 2009

Geef bibliotheek kans op modernisering

Fractievoorzitter Evert Westerbeek ziet kansen op een modernere bibliotheek in Enschede. In 2003 en 2006 is de bibliotheek al met in totaal ruim 15% gekort op het budget. Bij die bezuiniging in 2006 is afgesproken dat zou worden gekeken of er nog eens 100.000,- Euro kon worden bezuinigd. Dat bleek niet te kunnen zonder nog een filiaal te sluiten. Directeur Gerard Kocx heeft al aangegeven dat in dat geval de bieb in Twekkelerveld moet sluiten terwijl in stadsdeel Noord bij eerdere bezuinigingen al de bieb in het Kompas is gesloten. Daarnaast loopt al jarenlang de discussie dat de bibliotheek moet moderniseren om aan te blijven sluiten op een andere vraag naar informatie. De centrale vestiging aan de pijpenstraat heeft daarbij hard toe aan een facelift. Voor die veranderingen is uiteraard ook geld nodig. De wethouder en de bibliotheek zijn daarover al een tijdje in discussie, maar komen er samen niet uit. Nu loopt er zelfs een bezwaarprocedure van de bieb tegen het collegebesluit om 100.000,- Euro op de subsidie te korten. D66 stelt voor om de korting op de subsidie te reserveren voor de bibliotheek. Als de bieb gelijk krijgt in de beroepsprocedure dan kan dat geld gebruikt worden binnen de lopende begroting van de bieb. Als het bezwaar niet wordt gehonoreerd dan wil D66 dat dit geld wordt ingezet voor de modernisering van de bibliotheek. Een goede bibliotheek in deze stad is van essentieel belang voor onze inwoners en met name de jeugd. Een waardevolle investering in de toekomst dus.