dinsdag 30 juni 2009

Enschedese zelfstandigen zijn motorolie van de economie

Er is onvoldoende aandacht vanuit de gemeente voor Zelfstandigen Zonder personeel (ZZP) volgens partijvoorzitter Jan van Lijf In de ogen van D66 zou juist een stad als Enschede die zijn mond vol heeft van creativiteit en ondernemen zich meer moeten richten op de ZZP’ers. D66 is van mening dat het tijd wordt dat de gemeente ook in Enschede haar economisch beleid ook afstemt op de behoeften van deze belangrijke groep en zich niet langer blindstaart op de meer traditionele ondernemingsvormen. De economische ontwikkelingen gaan breder dan de traditionele ondernemers. Innovatie komt toch echt van deze nieuwe groep. Steeds meer inwoners van Enschede kiezen er voor om te werken als zelfstandige. Het is onze verwachting dat ze vanuit deze zelfstandigheid ook meer de samenwerking met elkaar gaan zoeken. Dat is wat de netwerkeconomie wordt genoemd: zelfstandigen die ieder met hun eigen talent voor specifieke wensen, bijvoorbeeld als het gaat om huisvesting, maar ook als opdrachtgever moet de gemeente zich hierop aanpassen. Want traditionele aanbestedingseisen zijn niet afgestemd op ZZP’ers die in netwerkverband met elkaar samenwerken. Het MKB is de motor van de economie, maar wat D66 betreft wordt daar aan toegevoegd dat ZZP’ers de motorolie zijn.