woensdag 15 april 2009

Aan de slag met duurzaamheid

Duo-raadslid Eelco Eerenberg geeft aan dat Enschede als moderne en vooruitstrevende stad -dat noemen we tegenwoordig smart city- sinds twee jaar bezig is met duurzaamheid, doormiddel van een wethouder die volledig met het thema duurzaamheid is belast. D66 Enschede is groot voorstander om veel aandacht te schenken aan het thema duurzaamheid, want als we als mensheid niet snel duurzamer gaan handelen, dan zijn de problemen groter dan menigeen zich kan voorstellen. Maar de aanpak in Enschede krijgt volgens D66 Enschede nog veel te weinig smoel. De fossiele brandstoffen raken op. Misschien niet morgen, maar wel binnen één of twee generaties. Terwijl de zon gedurende veertig minuten genoeg energie op de aarde schijnt om een jaar in onze energiebehoefte te voorzien. De wetenschap is het er al over eens: we moeten overstappen op 100% duurzame energie en daar moeten we snel mee beginnen. Ook president-elect van de Verenigde Staten, Barack Obama, begrijpt het probleem en heeft een deltaplan ontwikkeld dat banen genereert die de technische oplossingen moet bieden om om te schakelen naar 100% duurzame energie. Maar wat doen we in de tussentijd, tot er een oplossing is gevonden die de afhankelijkheid van olie stopt? We moeten stoppen met het verspillen van energie. En dat is waar onze wethouder voor duurzaamheid Van der Zee volgens D66 Enschede nog veel te weinig werk van heeft gemaakt. D66 Enschede heeft de afgelopen twee jaar tijdens meerdere raadsvergaderingen aangedrongen op een integraal duurzaamheidsbeleid, maar het college kwam steeds niet verder dan de toezegging dat wethouder Van der Zee bij elk project aan tafel zit om de duurzaamheid te bewaken. Budget had hij dan ook niet nodig. Nobel, maar zo lossen we geen problemen op. Opvallend genoeg hebben veel andere gemeentes -ook zonder wethouder duurzaamheid- actieplannen duurzaamheid die ze uitvoeren. D66 Enschede heeft het beste uit de actieplannen uit het land samengevat en een opzet gegeven voor een actieplan voor Enschede. Zo moet het actieplan doelen bevatten over de energiebesparing van de energierekening van de gemeente (elk jaar een reductie van ten minste 3%), maar ook over de duurzaamheid van renovaties en nieuwbouw. Dit plan van D66 Enschede is door de gemeenteraad omarmd en wethouder Van der Zee zal in het voorjaar van 2009 zijn actieplan presenteren. Zo begint een beter milieu straks gewoon bij onze smart city Enschede.